Spis treści
Rozdział I Postanowienia ogólne
Rozdział II Cele i zadania przedszkola
Rozdział III Organy przedszkola
Rozdział IV Organizacja przedszkola
Rozdział V Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu
Rozdział VI Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
Rozdział VIII Prawa i obowiązki rodziców
Rozdział IX Postanowienia końcowe
Rozdział I Postanowienia ogólne
§ 1
- Przedszkole nosi nazwę: PARAFIALNE PRZEDSZKOLE NIEPUBLICZNE IM. ŚW. JÓZEFA NA NIWIE W GŁOGOWIE MAŁOPOLSKIM.
- Nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Głogowie Małopolskim przy ul. Jana Pawła II 27, 36 – 060 Głogów Małopolski, w budynku stanowiącym własność Parafii Rzymsko-katolickiej pw. Św. Józefa.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Parafia Rzymsko-katolicka pw. Św. Józefa w Głogowie Małopolskim, województwo podkarpackie.
- Przedszkole używa pieczęci w brzmieniu:
Parafialne Przedszkole Niepubliczne
im. św. Józefa
na Niwie w Głogowie Małopolskim
36-060 Głogów Małopolski, ul. Jana Pawła II 27
NIP: 5170265579, REGON: 180916127
- Przedszkole jest katolicką placówką niepubliczną, która:
- realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniając podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- zapewnia opiekę, wychowanie i nauczanie w czasie ustalonym przez organ prowadzący;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
- realizuje swoje zadania w oparciu o zasady wiary katolickiej.
§ 2
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podkarpacki Kurator Oświaty w Rzeszowie.
§ 3
- Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- przedszkolu – należy przez to rozumieć: Parafialne Przedszkole Niepubliczne im. św. Józefa na Niwie w Głogowie Małopolskim;
- Organie Prowadzącym – należy przez to rozumieć: Parafia rzymsko-katolicka pw. Św. Józefa w Głogowie Małopolskim, województwo podkarpackie;
- Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Podkarpackiego Kuratora Oświaty w Rzeszowie;
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Parafialnego Przedszkola Niepublicznego im. Św. Józefa na Niwie w Głogowie Małopolskim;
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców naturalnych dzieci lub prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Parafialnego Przedszkola Niepublicznego im. Św. Józefa na Niwie w Głogowie Małopolskim.
Rozdział II Cele i zadania przedszkola
§ 4
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Przedszkole może też uwzględniać i realizować własny program wychowawczy przyjęty przez Radę Pedagogiczną.
- Program wychowawczy przedszkola realizowany jest we wspólnocie wychowawczej, którą stanowią Siostry Felicjanki, nauczycielki świeckie, inni pracownicy przedszkola oraz rodziny dzieci.
- Inspiracją w zakresie realizacji celów i zadań wychowania przedszkolnego jest chrześcijańska koncepcja osoby głoszona przez Kościół katolicki oraz uwzględnianie szlachetnych tradycji wychowawczych rodziny polskiej. Każdemu dziecku, niezależnie od przekonań rodziców, zapewnia się poszanowanie jego godności i respektowanie tożsamości.
- Celem przedszkola jest:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
§ 5
- Przedszkole realizuje zadania w duchu wartości i zasad katolickich z uwzględnieniem wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych:
- kształtuje właściwy obraz Boga;
- uwrażliwia na miłość Boga, Jego dobroć, miłosierdzie i przebaczenie, kształtuje postawę uwielbienia Boga;
- wdraża do codziennej modlitwy i czynnego uczestnictwa we Mszy świętej;
- pomaga odkrywać siebie, drugiego człowieka i otaczający świat jako dar od Boga;
- wyrabia szacunek wobec siebie i drugiego człowieka;
- pomaga w rozwoju psycho-fizyczno-duchowym;
- uczy miłości do Ojczyzny;
- umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej;
- pomaga poznawać tradycje związane z kościelnymi uroczystościami i świętami oraz świętami narodowymi;
- pomaga odkrywać istnienie i piękno innych narodów.
- Wobec rodziców przedszkole spełnia funkcje doradczą i wspierającą w pełnieniu roli wychowawczej.
§ 6
- W miarę możliwości w przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny.
§ 7
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalnych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią, stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
- w czasie pobytu w przedszkolu za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału;
- w czasie wycieczek i zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad grupą od 10 do 15 dzieci sprawuje jedna osoba dorosła;
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym;
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy BHP i PPOŻ.
- Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie pobytu dziecka w przedszkolu.
- W sytuacjach pogorszenia się stanu zdrowia dziecka nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie zdrowia, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- W sytuacjach nagłych zagrażających zdrowiu i życiu dziecka wzywane jest Pogotowie Ratunkowe z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
- W przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów leczniczych.
§ 8
- Dziecko powinno być przyprowadzone i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich na piśmie osobę pełnoletnią, która może przejąć odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka.
- W przypadku zgłoszenia się po dziecko osoby nieupoważnionej pisemnie lub osoby upoważnionej, której stan wskazuje na spożycie alkoholu, dziecko nie będzie oddane pod jego opiekę.
- Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poparte stosownymi orzeczeniami sądowymi.
§ 9
Zadaniem wspólnoty wychowawczej jest podejmowanie wszelkich działań mających na celu angażowanie środowiska przedszkolnego, nauczycieli i rodziców, do podejmowania i realizowania wspólnych inicjatyw zmierzających do integralnego wychowywania dzieci, wspieranie ich uzdolnień oraz tworzenia klimatu rodzinnego.
§ 10
Tygodniowy i dzienny rozkład zajęć dzieci, w którym dominującą formą jest zabawa, ustalany jest z zachowaniem higieny umysłowej przez równomierne rozłożenie zajęć dnia i tygodnia, z uwzględnieniem dostosowania ich do potrzeb wiekowych i rozwojowych dzieci.
Rozdział III Organy przedszkola
§ 11
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor;
- Rada Pedagogiczna.
- W przedszkolu może działać Rada Rodziców.
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą.
- Organy działające w przedszkolu mają zapewnioną możliwość podejmowania działań oraz inicjatyw w zakresie swoich kompetencji.
§ 12
- Przedszkolem kieruje Dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz i przełożonym służbowym wszystkich pracowników.
- Stanowisko Dyrektora powierza na piśmie Organ Prowadzący reprezentowany przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Św. Józefa w Głogowie Małopolskim w porozumieniu z Przełożoną Prowincjalną Zgromadzenia Sióstr Św. Feliksa z Kantalicjo Prowincji Niepokalanego Serca NMP w Krakowie z zastrzeżeniem art. 36 oraz art. 36a ust. 1 i ust. 3 ustawy o systemie oświaty.
- Dyrektor przedszkola w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny w przedszkolu, z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- sporządza arkusz organizacji przedszkola;
- przydziela nauczycielom stałe i dodatkowe zajęcia w ramach wynagrodzenia;
- przydziela kompetencje i zadania pozostałemu personelowi przedszkola;
- dokonuje oceny pracy nauczyciela;
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola w porozumieniu z Organem Prowadzącym;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i pracownikom przedszkola;
- zatwierdza do użytku zaopiniowane przez radę pedagogiczną programy wychowania przedszkolnego;
- współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi;
- przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej;
- odpowiada za realizację uchwał Rady Pedagogicznej;
- zapewnia odpowiednie warunki do realizacji zadań statutowych przedszkola;
- współdziała z nauczycielami w wypełnianiu zadań przedszkola;
- troszczy się o tworzenie atmosfery rodzinnej w przedszkolu;
- zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji doskonalenia zawodowego;
- w miarę potrzeby organizuje w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
- dysponuje środkami finansowymi przedszkola pochodzącymi z dotacji Urzędu Gminy w Głogowie Małopolskim, oraz opłatami za wyżywienie i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- przydziela nagrody i wyróżnienia po konsultacji z Organem Prowadzącym;
- w razie konieczności stosuje kary porządkowe wobec pracowników, przewidziane w przepisach prawnych i w wewnętrznych przepisach przedszkola;
- prowadzi dokumentację kancelaryjno-archiwalną;
- skreśla wychowanka z listy przedszkola w przypadkach określonych w Statucie.
- Dyrektor na czas swojej nieobecności wyznacza nauczyciela, który przejmuje odpowiedzialność za placówkę.
§ 13
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor przedszkola.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących opracowuje i uchwala:
- plan pracy przedszkola na dany rok;
- innowacje i eksperymenty pedagogiczne, które mają być realizowane na terenie przedszkola;
- organizację wewnętrznego doskonalenia zawodowego i plan doskonalenia nauczycieli.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy placówki, w tym ramowy rozkład dnia i tygodniową siatkę godzin nauczycieli;
- propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego;
- wybrane do realizacji programy wychowania przedszkolnego oraz programy zajęć dodatkowych.
- Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Nauczyciele i inne osoby biorące udział w zebraniach Rady Pedagogicznej zobowiązani są do zachowania tajemnicy służbowej, nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli, innych pracowników przedszkola i Organu Prowadzącego. Informacje dotyczące dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom dziecka.
§ 14
Przedszkole współpracuje z rodzicami dzieci w szczególności w zakresie wychowania, opieki i nauczania. Poza bieżącą indywidualną współpracą formy i sposoby organizacji rodziców ustala Dyrektor po zasięgnięciu opinii nauczycieli.
Rozdział IV Organizacja przedszkola
§ 15
- Przedszkole jest placówką opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną, zapewniającą opiekę, wychowanie i naukę dzieciom w wieku od 3 – 6 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może także zostać przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Przedszkole prowadzi obowiązkowe roczne przygotowanie do nauki w szkole.
§ 16
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z grupy dzieci według zbliżonego wieku. Zasady doboru dzieci do grupy mogą być rozszerzone o kryteria ich indywidualnych potrzeb, zainteresowań, uzdolnień itp.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- W przedszkolu są 4 oddziały.
§ 17
- Organizację opieki, wychowania i nauczania w przedszkolu określa w danym roku szkolnym arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora i zatwierdzony przez Organ Prowadzący.
- W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności:
- czas pracy przedszkola i poszczególnych oddziałów;
- liczbę oddziałów oraz ilość dzieci;
- liczbę pracowników;
- kwalifikacje nauczycieli;
- stopień awansu zawodowego nauczycieli;
- formę zatrudnienia;
- terminy przerw w pracy przedszkola.
- Rodzice na bieżąco są informowani o wszelkich zmianach organizacyjnych, dokonujących się na terenie przedszkola.
§ 18
- Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez Organ Prowadzący.
- W pracy przedszkola obowiązują następujące przerwy:
- jednego miesiąca w lipcu lub sierpniu;
- przerwy świątecznej – Boże Narodzenie, Wielkanoc;
- jednego tygodnia ferii zimowych;
- dni ustalonych w porozumieniu z Organem Prowadzącym i rodzicami;
- dni ustawowo wolnych w szkołach.
- Rodzice informowani są o terminach przerw na początku roku szkolnego.
- Przedszkole jest czynne w godzinach od 6:30 do 16:30 od poniedziałku do piątku włącznie.
- Podstawa programowa realizowana jest w godzinach od 8:00 do 13:00.
- Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin.
§ 19
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- cztery sale zabaw;
- jadalnię w każdej sali zabaw;
- dwie szatnie;
- łazienkę dla dzieci przy salach zabaw;
- łazienkę dla grupy 2,5 latków;
- łazienka dla nauczycieli;
- pokój dyrektora;
- kącik logopedyczny;
- pomieszczenie socjalne;
- kuchnię i magazyny;
- garderobę;
- zaplecze na pomoce dydaktyczne;
2. Dzieci mają możliwość korzystania z placu zabaw z odpowiednio dobranymi urządzeniami pod nadzorem nauczyciela.
3. Przedszkole w miarę możliwości zapewnia odpowiednie wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
§ 20
- Ramowy rozkład dnia ustala Dyrektor przedszkola.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy są: zabawy i prace dowolne dzieci czynności samoobsługowe, prace użyteczne oraz zajęcia zaplanowane przez nauczyciela.
- Tygodniowa organizacja pracy przedszkola, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, przewiduje:
- co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
- co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci ¼ czasu) dzieci spędzają na placu zabaw bądź spacerze wokół przedszkola (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
- najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
- pozostały czas – 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
§ 21
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, koncepcję pedagogiczno – wychowawczą Sióstr Felicjanek, programy wpisane w przedszkolny zestaw programów oraz roczny plan pracy przedszkola.
- Wybrane programy do użytku w przedszkolu dopuszcza Dyrektor przedszkola po konsultacji z Radą Pedagogiczną.
- W przedszkolu jest prowadzona katecheza.
- Na wniosek rodziców na terenie przedszkola mogą być organizowane zajęcia dodatkowe, za które przedszkole pobiera dodatkowe opłaty od rodziców.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 min.
- Czas trwania zajęć, w tym zajęć prowadzonych dodatkowo, dostosowany jest do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 min. dla dzieci 3-4 letnich, a około 30 minut dla dzieci 5 – 6 letnich.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
Rozdział V Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu
§ 22
- Przedszkole pobiera opłatę miesięczną tzw. czesne. Środki z czesnego poza tymi, o których mówi Regulamin Gospodarki Finansowej i Gospodarowania Mieniem Parafialnego Przedszkola Niepublicznego im. św. Józefa na Niwie w Głogowie Małopolskim § 5 ust 2, składane są na rachunku pomocniczym przedszkola. Służą one w zależności od potrzeb na remonty, utrzymanie lokalu, zakup sprzętu, utrzymanie kuchni, dopłatę do pensji pracowników itp. Potrzeby te są konsultowane z Organem Prowadzącym i udziela się ich według Regulaminu § 5 ust. 3
- Rodzice ponoszą odpłatność za zakup żywności służącej do przygotowania trzech posiłków: śniadania, obiadu i podwieczorku.
- Wysokość opłat za wyżywienie w przedszkolu ustalana jest przez Dyrektora przedszkola w porozumieniu z Organem Prowadzącym.
- W przypadku usprawiedliwionej przez rodziców nieobecności dziecka przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych.
- W przypadku nieobecności dziecka na jednym z posiłków przedszkole nie zwraca rodzicom wniesionych opłat w tym celu.
- Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu każdego miesiąca, pobierane są z góry w dniach wyznaczonych przez dyrektora przedszkola.
- Zajęcia dodatkowe w całości finansowane są przez rodziców.
- Wobec rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej mogą być stosowane ulgi i zwolnienia z odpłatności (okresowe lub stałe).
- O udzielaniu ulgi lub zwolnieniu z odpłatności decyduje Dyrektor przedszkola
w porozumieniu z Organem Prowadzącym na podstawie prośby rodzica przedstawionej na piśmie. - W przypadku uczęszczania do przedszkola rodzeństwa czesne są zmniejszone o 50%.
- Przedszkole organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków na koszt i za zgodą rodziców. Ubezpieczenie jest obowiązkowe.
- Na początku roku szkolnego rodzice wnoszą jednorazową wpłatę na wyprawkę dziecka.
- Po konsultacji z rodzicami dopuszcza się, że rodzice wpłacają składkę na cele kulturowe (dopłata do np. wyjazdów do teatru, muzeum, wycieczek; imprez przedszkolnych; zakupu drobnych upominków urodzinowych i świątecznych).
Rozdział VI Nauczyciele i pracownicy przedszkola
§ 23
- Nauczycieli oraz innych pracowników po konsultacji z Organem Prowadzącym zatrudnia Dyrektor, biorąc pod uwagę charakter przedszkola.
- Zatrudnienie wszystkich pracowników przedszkola odbywa się na podstawie Kodeksu Pracy.
- W przedszkolu są zatrudniani katolicy – osoby wierzące i praktykujące, które prezentują chrześcijański model życia i dają wzór postępowania zgodny z misją przedszkola.
- Cele i zadania statutowe przedszkola – katolickiej instytucji wychowawczej – pozostają w bezpośrednim związku z religią katolicką.
- Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania i nauczania dzieci.
- Dyrektor przedszkola w zatrudnianiu nauczycieli, a także innych pracowników, zobowiązany jest dobierać osoby, które będą mogły utożsamiać się z misją przedszkola – przez pracę i przykład życia w przedszkolu i poza nim oraz realizować zadania edukacyjne zgodnie z etosem przedszkola zapisanym w Statucie.
- Kryterium zapisane w ust. 6 obowiązuje odpowiednio przy ocenianiu pracy nauczyciela w związku z art. 6 Karty Nauczyciela.
- Do pracowników pedagogicznych zatrudnionych w przedszkolu mają zastosowanie przepisy ustawy Karta Nauczyciela w zakresie określonym tą ustawą.
- Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązująca podstawą programową wychowania przedszkolnego i dopuszczonymi przez dyrektora programami nauczania oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy, szanując godność dziecka i respektując jego prawa.
§ 24
Zakres zadań nauczycieli:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem, w czasie wycieczek i spacerów itp.;
- tworzenie planów miesięcznych pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz ich realizowanie w zależności od możliwości i zainteresowań dzieci, z uwzględnieniem pracy z całą grupą, z małymi zespołami i pracy indywidualnej;
- ustalanie szczegółowego rozkładu dnia;
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem oraz odpowiedzialność za jej jakość;
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (gotowość szkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka jego zdolności i zainteresowań;
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- dbanie o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
- inicjowanie i organizowanie uroczystości religijnych oraz imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturowym lub rekreacyjno- sportowym;
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci;
- realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących.
§ 25
- Obowiązkiem nauczycieli jest stała formacja umysłu i ducha, poszerzanie wiedzy zawodowej i doskonalenie umiejętności wychowawczych.
- Realizując obowiązek, o którym mowa w ust.1, nauczyciel uzgadnia własny rozwój zawodowy z charakterem i zadaniami statutowymi katolickiego przedszkola.
§ 26
- Praca nauczyciela podlega ocenie, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa i statutem.
- Kryterium oceny pracy nauczyciela jest w szczególności stopień realizacji zadań zapisanych w prawie oświatowym i określonych w statucie, w tym praca bezpośrednio z dziećmi oraz praca na rzecz przedszkola w ramach 30-godzinnego tygodnia pracy.
§ 27
Nauczyciel ma prawo do korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora i wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych, naukowych i kościelnych, w porozumieniu z Dyrektorem.
§ 28
- W przedszkolu są zatrudnieni pracownicy administracji i obsługi, którzy przyczyniają się do właściwego funkcjonowania przedszkola poprzez codzienną, sumienną pracę w trosce o dobro dziecka.
- W skład personelu administracyjno-obsługowego mogą wchodzić:
- księgowa;
- kucharka;
- pomoc kucharki;
- intendentka;
- pomoc nauczyciela.
- osoba sprzątająca;
- konserwator
- Ich podstawowym zadaniem jest odpowiedzialność za zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala Dyrektor przedszkola w przydziale czynności.
- W przedszkolu mogą być tworzone stanowiska wielofunkcyjne.
- Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy.
Rozdział VII Wychowankowie
§ 29
- Informacja o rekrutacji dzieci do przedszkola podawana jest na tablicy ogłoszeń w jego siedzibie oraz na stronie internetowej Przedszkola i parafii św. Józefa.
- Zgłoszenie dziecka do przedszkola jest wyrazem akceptacji rodziców systemu wychowania i koncepcji pracy przedszkola.
- Przyjmuje się zasadę rekrutacji dziecka do przedszkola na cały etap edukacji przedszkolnej. W kolejnych latach rodzice dziecka jedynie potwierdzają wolę kontynuacji korzystania z wychowania w przedszkolu.
- Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest ,,Karta zgłoszenia dziecka”.
- Przyjęcia dzieci do przedszkola dokonuje Dyrektor.
- Po zakończeniu rekrutacji Dyrektor informuje rodziców o jej wyniku.
- Pierwszeństwo w przyjęciu do przedszkola mają:
- rodzeństwo dzieci;
- dzieci z rodzin ubogich i wielodzietnych;
- dzieci rodziców szukających wsparcia i pomocy w religijnym wychowaniu dzieci.
- Jeżeli są wolne miejsca wówczas do przedszkola przyjmowane są dzieci w ciągu całego roku szkolnego.
- Dokumentację przyjęć dzieci przechowuje się w dokumentach przedszkola.
§ 30
- Dyrektor może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających
do przedszkola w następujących przypadkach:- rodzice zalegają z opłatą za trzy miesiące korzystania z opieki przedszkolnej pomimo pisemnego wezwania do zapłaty z zakreśleniem dodatkowego terminu uiszczenia zaległości;
- ujawnienia deficytów rozwojowych, uniemożliwiających włączenie dziecka do grupy dziecięcej;
- stwierdzenie u dziecka choroby, na skutek której istnieje poważne zagrożenie dla zdrowia i życia innych dzieci;
- sprawdzonego braku predyspozycji zdrowotnych niezbędnych do prawidłowego rozwoju w warunkach przedszkolnych ze względu na dobro samego wychowanka, jak i dla dobra i bezpieczeństwa innych dzieci;
- po uzyskaniu opinii specjalistycznej, stwierdzającej, że dziecko nie może przebywać w grupie dzieci zdrowych w oddziale ogólnodostępnym;
- pomimo zastosowanych środków wychowawczych zachowanie dziecka stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa lub zdrowia jego samego bądź innych dzieci;
- nastąpi brak współpracy pomiędzy personelem dydaktycznym a rodzicami w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka i/lub innych wychowanków przedszkola;
- rodzice działają na szkodę przedszkola, co ma wpływ na nieprawidłowe relacje pomiędzy przedszkolem i rodzicami, a także przekłada się na nieprawidłową realizację zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych wobec dziecka;
- dziecko nie uczestniczy z zajęciach organizowanych przez przedszkole ponad miesiąc bez usprawiedliwienia;
- nieprzestrzegania przez rodziców niniejszego statutu.
- Skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola następuje na podstawie pisemnej decyzji Dyrektora.
- Od decyzji o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola służy odwołanie do Podkarpackiego Kuratora Oświaty. Odwołanie składa się w ciągu 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem Dyrektora.
§ 31
Każde dziecko ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- wychowania w duchu wartości chrześcijańskich i wychowania religijnego, przy zachowaniu szacunku dla dzieci pochodzących z odmiennych warunków wychowawczych w rodzinie;
- zapewnienia higieny pracy umysłowej;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej;
- ochrony i poszanowania godności osobistej;
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
- akceptacji i poszanowania własnego tempa rozwoju;
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania, ograniczonego względami bezpieczeństwa i dobra dziecka;
- różnorodnego działania, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;
- szacunku dla jego potrzeb;
- odpoczynku i zabawy;
- aktywnego kształtowania własnej osobowości;
- otrzymywania pomocy od dorosłych;
- zdrowego żywienia.
§ 32
Do obowiązków dziecka należy:
- uczenie się reguł współżycia w grupie;
- wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości;
- podporządkowanie się poleceniom nauczyciela;
- przestrzeganie zasad ustalonych w przedszkolu, szczególnie zasady bezpieczeństwa;
- szanowanie wytworów innych dzieci;
- przestrzeganie zasad higieny osobistej.
Rozdział VIII Prawa i obowiązki rodziców
§ 33
- Rodzice mają prawo do:
- uznania ich prymatu jako pierwszych wychowawców swoich dzieci;
- zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej;
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i trudności;
- uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb wspomagać;
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
- wnioskowania i wyboru zajęć dodatkowych oferowanych przez przedszkole;
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola Organowi Prowadzącemu i sprawującemu nadzór pedagogiczny.
§ 34
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie postanowień niniejszego statutu;
- respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej;
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
- przyprowadzanie i punktualne odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnione przez rodziców na piśmie osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo;
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
- respektowanie czasu pracy przedszkola;
- informowanie na bieżąco o zmianie miejsca zamieszkania, numerach kontaktowych itp.;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
- udzielanie pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
- niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
- przyprowadzanie do przedszkola zdrowego dziecka, bez objawów chorobowych i urazów;
- zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego;
- informowanie w terminie do 30 września dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez nie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
- regularna i stała współpraca z nauczycielem, pod opieką którego znajduje się ich dziecko;
- angażowanie się w życie przedszkola;
- inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.
§ 35
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
- zebrania z rodzicami;
- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami;
- zajęcia otwarte;
- kącik dla rodziców;
- imprezy i uroczystości przedszkolne;
- wspólna Msza święta.
Rozdział IX Postanowienia końcowe
§ 36
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w przepisach Regulaminu Gospodarki Finansowej i Gospodarowania Majątkiem Parafialnego Przedszkola Niepublicznego im. św. Józefa na Niwie w Głogowie Małopolskim.
- Środki na działalność przedszkola pochodzą z budżetu Miasta i Gminy Głogów Małopolski i wpłat rodziców przy zachowaniu obowiązujących przepisów prawa. Dotacja, przekazywana na konto przedszkola, podlega rozliczaniu wobec organu dotującego.
- Prowadzenie przedszkola nie podlega przepisom o działalności gospodarczej, stanowi statutową, niegospodarczą działalność Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Józefa w Głogowie Małopolskim.
- Prowadzenie przedszkola nie stanowi działalności zleconej przez Jednostkę Samorządu Terytorialnego, jest działalnością oświatowo-wychowawczą, prowadzoną na podstawie ustawy o systemie oświaty.
§ 37
- Statut przedszkola nadaje, zatwierdza i wprowadza zmiany Organ Prowadzący.
- Zmiana statutu skutkuje tekstem jednolitym.
- Postanowienia statutu nie mogą być sprzeczne z ustawą o systemie oświaty i przepisami wykonawczymi do niej oraz chrześcijańskim systemem wartości.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dyrektora, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
- Dla zapewnienia znajomości Statutu przez wszystkich zainteresowanych:
- umieszcza statut w kąciku dla rodziców;
- Dyrektor zapoznaje rodziców z postanowieniami statutu;
- Dyrektor udostępnia statut na prośbę zainteresowanych.
§ 38
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2016 roku.
Z tym dniem traci moc statut z dnia 1 września 2008 roku.